SMS-ul sau Short Message Service (Serviciul de Mesaje Scurte) este un serviciu de mesaje text din componenta telefonului, a internetului sau a sistemelor mobile de comunicatie. Foloseste protocoale de comunicatie standard pentru a permite dispozitivelor de telefonie mobila sau fixa pentru a interschimba scurte mesaje text.
Termenul de “SMS” este folosit atat pentru activitatea utitlizatorului cat si pentru toate tipurile de mesaje text scurte din toate partile lumii. Serviciul este implicat si in marketingul direct, cunoscut si ca “marketing SMS”. In septembrie 2014 afacerile globale prin SMS au ajuns sa valoreze peste 100 de miliarde de dolari.
Adaugarea functionalitatii de mesagerie text la telefoanele mobile a inceput in anii 1980. Primul plan de actiune al “CEPT Group GSM” a fost aprobat in decembrie 1982, cerand ca “serviciile si facilitatile oferite in retelele de telefonie publica si retelele de date publice sa fie disponibile in sistemele mobile”. Acest plan a inclus schimbul de mesaje text fie direct intre statiile mobile, fie transmise prin sisteme de manipulare a mesagjelor folosite in acele timpuri.
Conceptul de SMS a fost dezvoltat in cooperarea Sistemulului Global pentru Comunicatii Mobile (GSM) Franco-German in anul 1984 de catre Friedhelm Hillebrand si Bernard Ghillebaert. GSM-ul a fost optimizat pentru telefonie inca de cand aceasta a fost identificata ca si aplicatia sa de baza. Ideea principala a SMS-ului a fost de a folosi acest sistem de optimizare telefonica si de a transporta mesajele pe rutele de semnal necesare pentru a controla traficul telefonic atunci cand nu exista trafic de semnal. In acest mod resursele nefolosite din sistem pot fi folosite pentru a transporta mesaje la un cost minimal. Totusi, a fost necesara limitarea lungimii mesajelor la 128 de bytes (ulterior fiind imbunatatita la 160 de caractere de sapte biti) pentru ca mesajele sa se potriveasca in formatele de semnale existente. Bazandu-se pe observatiile personale si pe analiza lungimilor tipice ale mesajelor de pe cartile postale si “Telex”, Hillebrand a sustinut ca 160 de caractere sunt suficiente pentru a exprima majoritatea mesajelor.
SMS-ul putea fi implementat in fiecare statie mobila doar prin imbunatatirea sistemului software. Astfel, o vasta baza de terminale si retele SMS au existat atunci cand oamenii au inceput sa foloseasca SMS-ul. Un nou element necesar a fost un centru SMS, iar imbunatatirile au fost necesare pentru capacitatea radio si infrastructura de transport a retelelor pentru a acomoda traficul SMS in crestere.
Dezvoltarea tehnica a SMS-ului a fost o colaborare internationala ce suporta cadrele organismelor de standardizare. Prin aceste organizatii tehnologia a fost facuta disponibila gratuit in intreaga lume.
Prima propunere care a initiat dezvoltarea SMS-ului a fost realizata prin contributia Germaniei si a Frantei in sedinta grupului GSM de la Oslo din februarie 1985. SMS-ul a fost considerat de catre principalul grup GSM ca un posibil serviciu pentru noul sistem celular digital. In documentul GSM “Servicii si Facilitati ce vor fi furnizate in Sistemul GSM”, atat mesajele scurte originar-mobile cat si cele terminal-mobile apar in tabelul teleserviciilor GSM.
Primul mesaj SMS a fost trimis prin reteaua GSM “Vodafone” din Regatul Unit pe data de 3 decembrie 1992, de la Neil Papworth catre “Sema Group”, textul fiind “Merry Christmas” (Craciun Fericit). Cresterea initiala a fost lenta, clientii trimitand in anul 1995 o medie de 0,4 mesaje / utilizator GSM / luna. In timp s-au remediat unele probleme ce incetineau cresterea SMS-urilor, iar pana la sfarsitul anului 2000 media mesajelor trimise a ajuns la 35 de mesaje / utilizator / luna.
In anul 2010 au fost trimise aproximativ 6.1 trilioane de mesaje, insemnand o medie de 193 000 de SMS-uri pe secunda. SMS-ul a devenit o industrie comerciala uriasa, castigand in 2010 in jur de 114.6 miliarde de dolari la nivel global. Pretul mediu pentru un SMS la nivel global este de 0.11 dolari. Se pare ca in Australia s-a descoperit in 2015 ca pretul unui SMS trimis este de 0.00016 dolari.
In timp ce piata SMS-urilor este inca in crestere, SMS-ul traditional a inceput sa fie surclasat de catre alte servicii alternative de mesagerie precum “Facebook Mesenger”, “WhatsApp” sau “Viber”, disponibile pe smartphone-uri cu conexiuni de date, in special in tarile vestice unde aceste servicii sunt in crestere de popularitate.