În primele 9 luniale acestui an, prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgenţă – 112, au fost efectuate 11.198 de sesizări sau solicitări către Inspectoratul de Poliţie Judeţean Caraş-Severin, cu 9,5% mai puține decât în aceeași perioadă a anului trecut.
Dintre acestea, cele mai multe, respectiv 6.680 de apeluri, au fost efectuate din mediul urban, iar din mediul rural, inclusiv din trafic, au fost efectuate peste 4.500 de apeluri 112 în perioada de referință.
De asemenea, se constată faptul că cele mai multe apeluri pe zi din săptămână au fost efectuate sâmbăta, 41 de apeluri în medie, în 2021 cele mai multe apeluri pe zi din săptămână au fost în ziua de vineri.
În ceea ce privește intervalul orar, cele mai multe apeluri 112 au fost înregistrate duminica, între orele 19.00-20.00, vinerea, între orele 20.00-21.00 și duminica între 16.00-17.00, iar ora în care au fost primite cele mai multe apeluri de la persoane aflate în trafic este 12.00-13.00.
În ceea ce priveşte natura sesizărilor, în anul 2022, ca ponderi, majoritatea apelanților sesizează: accidente rutiere sau alte evenimente rutiere, neînțelegeri cu persoane cunoscute, agresiuni și furturi, aceste genuri de sesizări reprezentând 56,4% din totalul apelurilor efectuate prin SNUAU 112.
Comparativ cu anul 2021, a scăzut numărul apelurilor prin care sunt sesizate tulburarea ordinii și liniștii publice (-12,3%), furturi (-10,7%), loviri (-28,7%) și amenințări (-27,7%).
Totodată, de precizat este faptul că numărul apelurilor care nu se confirmă este în creștere cu 4,8%, 35,2% dintre apelurile efectuate prin SNUAU 112 nu se confirmă, fiind aplicate 1.317 sancțiuni contravenționale conform OUG 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, pentru 33,4% din totalul apelurilor care nu se confirmă.
De asemenea, a scăzut cu 28 % numărul apelurilor efectuate de persoane anonime, 8,4% din totalul apelurilor fiind anonime, iar 576 de apeluri au fost apeluri non-urgente.
De asemenea, au fost primite 27 de apeluri abuzive, în urma cărora au fost aplicate sancțiuni contravenționale de 32.000 de lei.
Exemple de apeluri primite prin SNUAU 112, efectuate în mod nejustificat:
La data de 13 septembrie, ora 22.32, un bărbat din comuna Târnova a apelat SNUAU 112 pentru a sesizat că nu are becuri în locuință, iar nepotul său a făcut mizerie în casă.
Un apel similar a fost primit în 25 septembrie, la ora 04.15, un cetățean din orașul Moldova Nouă sesizând că nu este servit cu băutură la un bar din localitate.
În ambele cazuri apelanții au fost sancționați contravențional și avertizați cu privire la folosirea serviciului de apeluri de urgență.
Legislația din România prevede că „alertarea falsă a agenţiilor specializate de intervenţie, se pedepsește cu amendă de la 2.000 lei la 4.000 lei sau prestarea de la 200 de ore la 400 de ore de activităţi în folosul comunităţii. De asemenea, apelarea abuzivă a numărului unic de urgenţe poate fi sancţionată cu amendă între 1.000 şi 2.000 de lei sau cu până la 200 de ore de muncă în folosul comunităţii.
Reamintim că apelarea nejustificată a numărului 112 poate costa viața unei persoane aflate în pericol. În timp ce operatorul se ocupă de un apel non-urgent, pe linie poate aștepta o persoană care are într-adevăr nevoie de ajutor!