Un numar de aproximativ 20 de companii muncesc de zor la dezvoltarea unor afaceri in acest nou domeniu, cu gandul de a deveni un soi de tour-operatori specializati pe destinatii „extraterestre”.
Tinand seama de ritmul ametitor de rapid al progresului tehnologic, se pare ca e loc destul chiar si pentru mai multe astfel de firme de turism. Deocamdata, prea putine sunt cele care chiar ofera astfel de calatorii si sejururi, iar din cauza numarului lor mic, preturile sunt enorme.
Exemplu concret: ca sa zbori, prin firma Space Adventures, pana la Statia Spatiala Internationala, la bordul unui vehicul Soyuz, cu plecarea de pe cosmodromul Baikonur, din Kazahstan, ar trebui sa platesti 25-30 milioane USD.
E drept, criza economica recenta a afectat nitel afacerile in domeniu, jumatate dintre miliardarii inscrisi pe lista de asteptare renuntand sa mai plece, avand probabil ceva mai urgent de facut cu banii. Totusi, exista inca doritori, ISS exercitand in continuare o mare atractie asupra celor instariti, ca fiind o destinatie pe care chiar nu si-o permite oricine. (Cei care se vor duce de acum incolo au sanse si sa manance mai bine: mancarea de pe ISS a devenit mai buna, datorita interventiei unor bucatari renumiti.)
Asadar, zborul in spatiu, traiul pe o statie spatiala, lucruri care, in anii ’50 si ’60, erau subiecte ale romanelor si filmelor SF, sunt acum realitate, chiar daca nu sunt la indemana oricui
In asemenea conditii, marii businessmen vizionari ai vremurilor noastre au mirosit deja oportunitatea extinderii afacerilor lor in domeniul turismului.
Daca un sejur pe ISS e o activitate aflata – din punct de vedere pecuniar – la indemana a foarte putini dintre locuitorii planetei, mai exista si alte modalitati de a te bucura de o plimbare in spatiu. Asa a aparut ideea zborurilor suborbitale, ca o alternativa ceva mai accesibila financiar (desi tot pentru bogatasi va fi, pana una alta). Mai multi intreprinzatori cu idei indraznete au in vedere, in momentul de fata, astfel de oferte. Unul dintre cei mai indrazneti, Richard Branson, presedintele companiei Virgin Galactic, a dat inca din 2007 ordin inginerilor sa se apuce de proiectarea vehiculelor spatiale care vor plimba turistii la 100 km deasupra Pamantului.
„Autocarul” spatial se numeste SpaceShip Two; este o naveta ce poate purta 6 pasageri si doi piloti si care va fi ridicata in spatiu de o puternica nava-mama, botezata White Knight Two. Ajunsa la aproximativ 15 km altitudine, SpaceShip Two se va desprinde de nava-caraus, se va inalta pana la 100-120 km altitudine, va da cateva ture pe sus si apoi va ateriza singura pe Pamant.
Navetele SpaceShip Two si navele purtatoare, White Knight Two, sunt construite din materiale compozite, dupa cele mai moderne tehnologii, de catre o companie specializata: Scaled Composites, avand baza in desert (cum ii sade bine unei baze de operatiuni spatiale), mai precis in desertul Mojave, din statul american California. Virgin Galactic, compania-beneficiar, va detine cel putin 5 navete si doua nave-mama.
Pe data de 22 martie 2010, prima naveta SpaceShip Two – care, cu acesta ocazie, a fost rebotezata si se numeste acum Virgin Space Ship (VSS) Enterprise – a efectuat, purtata de nava sa mama, cel dintai zbor de incercare deasupra desertului californian, incepandu-si astfel programul de testare preliminar lansarii operatiunilor de transport la scara comerciala. Mai e putin pana atunci: Sir Richard Branson e hotarat sa dea drumul afacerilor cu zboruri suborbitale in anul 2012.
Aproximativ din 2020, o iesire de agrement in spatiu va costa, se estimeaza, circa 30.000 euro. Primele bilete, insa, se vor vinde la pretul de vreo 140.000 euro bucata. Mult? Fata de milioanele pe care le-au platit Anousheh Ansari, Dennis Tito si ceilalti plimbareti cosmici… (E drept, ei au avut cazare si masa – de fapt, chiar all inclusive!)
Dupa propriile declaratii, compania Virgin Galactic a vandut in avans peste 330 bilete, la pretul de 133.000 lire sterline (cca. 147.000 euro bucata).
Dar ce facem cu cei care nu se multumesc cu o tura scurta la 100 km deasupra Terrei, ci vor sa stea si ei, cateva zile, ca omul, sa doarma „acolo sus”, sa admire tihnit privelistile celeste, si asta in conditii de cazare ca lumea, nu in inghesuiala de pe ISS, unde noroc ca astronautii nu prea stau cu picioarele pe podea, ca s-ar calca intruna unii pe ceilalti? Pai, in fond, daca a putut fi urcata si asamblata o ditamai constructie precum ISS la 300 km deasupra Pamantului, si daca exista vehicule care sa care pasageri acolo, ce mare lucru e sa facem, la 100 km in spatiu, si niste „unitati de cazare”? Zis si facut – adica a inceput organizarea pentru a le face: compania Galactic Suite e hotarata sa inaugureze primul hotel spatial – Galactic Suite Space Resort – in 2012. Dupa spusele unor reprezentanti ai indraznetei firme de constructii, cel putin 40 de persoane au facut deja rezervari, in conditiile in care firma a anuntat ca un sejur de trei nopti va costa 3 milioane de euro (Cica n-are lumea bani!).
Si… ce altceva mai poate face un turist spatial? Sa se casatoreasca, de pilda. Da, in spatiu, de ce nu? Compania japoneza First Advantage, in colaborare cu agentia americana Rocketplane Global Inc., organizeaza nunti la bordul navelor spatiale, pentru suma de 2,3 milioane de dolari. Iar tinerii casatoriti isi vor putea petrece noaptea nuntii in spatiul cosmic.
Presupunand ca, totusi, va tenteaza sa incercati, mai intai, un „zbor de proba”, trebuie spus ca va fi putin mai complicat decat sa va urcati intr-un autocar si sa va lasati dusi dar, spre deosebire de pregatirile pentru o excursie cu autocarul, in cazul unei promenade spatiale chiar si pregatirile constituie o aventura in sine.
Foarte probabil, zborul va dura aproximativ 2 ore. Dar, pentru doua ore de plimbare cu racheta, pasagerii vor trebui sa treaca printr-o vizita medicala si sa parcurga apoi trei zile de antrenament.
Nu e cazul sa va faceti griji foarte mari in privinta vizitei medicale. Dennis Tito, primul turist spatial, avea 61 de ani cand a vizitat ISS. Nu-i nevoie sa fiti super-atleti, ci doar sa aveti o conditie fizica buna, sa nu aveti probleme cu tensiunea sau oarece boli cronice care s-ar putea agrava brusc… lucruri de genul acesta. Procedura include si o evaluare psihica, iar candidatii instabili si prea usor impresionabili, cu alte cuvinte cei nevricosi sau turbulenti, vor fi respinsi, sa fie clar! (Lipsa stapanirii de sine poate crea probleme, tulburand confortul celorlalti pasageri si putand ameninta chiar siguranta tuturor.)
Pregatirea pentru zbor va include exercitii in piscina, pentru a va obisnui cu lipsa gravitatiei. La altitudinea maxima, veti avea parte de 3-4 minute de „plutire”, in lipsa atractiei gravitationale, o senzatie care – spun cei care au incercat-o deja – trebuie neaparat experimentata! In piscina veti deprinde gesturile indispensabile, precum reasezarea si legarea centurii de siguranta, pentru ca, la revenirea atractiei gravitationale, sa nu fiti surprinsi undeva in apropierea tavanului si sa nu va busiti de podea ca un sac cu cartofi.
Distractia continua cu antrenamentul pe o uriasa masinarie centrifuga, pentru a experimenta din vreme senzatiile pe care le ofera acceleratia puternica, aceea care te lipeste de spatarul scaunului. Nu e ceva de nesuportat, dar e bine sa stiti despre ce e vorba inainte de a va urca in naveta.
Daca tot nu v-ati descurajat, atunci, dupa antrenament, veti participa la o intalnire cu pilotii, care va vor da lamuriri asupra zborului.
Iar apoi, va urma aventura propriu-zisa – imbarcarea, desprinderea de Pamant, inaltarea, desprinderea de podea, momentele de plutire prin aer, savurand bucuria de a te simti usor ca un fulg, eliberat de forta care te tine legat de globul terestru… apoi revenirea pe podea, pe Terra si la realitate.
Pentru copiii de peste trei decenii, o plimbare de felul acesta ar putea fi la fel de obisnuita ca si excursiile cu trenul de placere ale copiilor de acum un veac. Iar in locul garii – simbol al plecarilor, deci al aventurilor si punct de pornire al tuturor intamplarilor posibile – ei vor avea spatioportul: locul unde visul secret al fiecaruia – zborul spre stele – va putea deveni realitate.